Lakat järjestykseen

Olen aiemmin maininnutkin – samoin kuin Murmis – pitäväni kynsilakoistani kirjaa Excelissä. Kuulun niihin ihmisiin, jotka olisivat täysin hukassa ilman Exceliä. Se on lähes oikea käteni, kun teen juttuja tietokoneella. Jos olisin maineikas säveltäjä, säveltäisin kokonaisen oopperan Excelin ylistykseksi. Excel on kerta kai.. äh, eiköhän pointti tullut jo selväksi ;)

Ajattelin, että olisi ihan mukavaa vilauttaa teille lukijoille, millä tavalla olen lakkani Exceliin järjestellyt. Kaunis tämä ratkaisuni ei ehkä ole, mutta se on varsin toimiva.

kynsilakat

Ylimpänä on yhteenveto kaikista lakkamerkeistä. Olen säätänyt taulukon Freeze panes -toiminnolla sellaiseksi, että yhteenveto pysyy näkyvillä vaikka itse listaa selaisikin alaspäin. Ensimmäisessä sarakkeessa on kynsilakkamerkki, ja tämän sarakkeen perusteella yhteenveto pysyy automaattisesti ajan tasalla siitä, montako kappaletta minkäkin merkin lakkoja kokoelmassa on.

Sarake B on varattu lakan nimelle ja sarake D kokoelmalle. Siinä välissä on mustalla merkattu sarake C, johon lisään rastin, mikäli lakka on vielä käyttämätön. Yläreunan yhteenveto laskee automaattisesti kaikki rastit ja pitää kirjaa siitä, paljonko minulla on vielä testaamattomia lakkoja. Kun käytän lakkaa, rastin poistaminen riittää – luku ylälaidan yhteenvedossa päivittyy automaattisesti.

Ihanan järjestelmällistä. ♥

Joku päivä käytän vielä tovin siihen, että muokkaan tuosta taulukosta vähän kauniimman, mutta toistaiseksi se on palvellut minua erinomaisesti noinkin :)

26 thoughts on “Lakat järjestykseen

  1. Hmm..tuli polttava halu tehdä itsellekin tommonen taulukko.. :D Excel on kyllä loistava kapistus!

  2. Oi, vähänkö hieno! Harmi vaan, että melkein kaikki muu nörtteily onnistuu mutta exceliä vaan en osaa millään käyttää. :DD

    • Äkkiä sen oppii :) En minäkään aina ole osannut (enkä edelleenkään ihan hirveän hyvin osaa). Tuota taulukkoa varten jouduin joskus hartaasti googlailemaan, että sain toimimaan tuon kappalemäärän per merkki :)

    • Kiitos :) Ja ei kun opettelemaan! Tuossa ei nimittäin edes ole käytetty kuin vissiin kahta eri kaavaa ( =COUNTIF(C11:C200;”x”) ja =COUNTIF(A11:A200;”a-england”) ), joita muuttujan suhteen muokkaamalla saa kaiken tarpeellisen. Heleppoa.

  3. Hei mä arvostan tota, että kokoelmakin on mukana! :D Pidätkö kirjaa myös loppuneista/myydyistä/muuten omistuksestasi poistuneista? Tosta sais vielä aika tosi kattavan, jos kuvan vois jotenkin siististi liittää, mutta Excel ei taida taipua moiseen ihan helpolla.

    Tämän kuvan perusteella ei voi kyllä päätellä, pidätkö OPI:sta paljon vaiko et ;) Noin niinku mustan laatikon tilannetta katsomalla.

    • Pois myydyt lakat olen ihan tyynesti vain poistanut koko listasta, eli en nyt enää sitten mistään näe, että mitä olen joskus omistanut mutta en enää omista. Mutta muisti onneksi pelaa, niin ei tule ostettua sellaista minkä on joskus jo myynyt kun ei tykännyt :D

      Mustassa laatikossa (tuo on heinäkuulta tuo kuvakaappaus, joten tilanne on muuttunut aika lailla) on itse asiassa tällä hetkellä kolme OPI-lakkaa, ja 15 muuta lakkaa ;) OPIt ei yleensä viihdy pitkään mustassa laatikossa, mutta tuo yksi surullinen China Glaze on siellä vieläkin. Pitäis varmaan tänään vihdoin vetää se kynsille :D

  4. Mä oon yrittänyt tehdä tommosta, mutta en saa käyttää Exceliä (nolo). Mulla on vastaava mun muistikirjassa käsinkirjoitettuna. Mä oon toisaalta sellanen listausfriikki. Rakastan pitää listaa esim. ostoslistoja, haaveilulistoja ja kynsilakkalistoja, Ihan parasta.

    • Mua ärsyttää käsin kirjoitetuissa listoissa se, miten hankalaa niitä on sitten muokata. Jos kynsilakatkin on käsin listattuna, niin listan saa kirjoittaa uusiksi joka kerta kun sinne tulee uusia lakkoja – mikäli sen siis haluaa pitää aakkosjärjestyksessä jne. Siinä mielessä Excel palvelee kyllä hienosti :)

    • Kannattaa! :) Tuosta mun taulukosta saan sitten näppärästi kopsattua listat myös tuonne blogin lakkavarastosivulle kans :D

  5. Menisin kanssasi naimisiin jos a) olisit mies ja b) et olisi jo naimisissa.

      • Tämä oli tarkoituksena, kyllä. Sen filosofisemmin en lähde analysoimaan kuinka suuri kunnianosoitus olisi päästä/joutua kanssani naimisiin. Pysytään tällaisella pinnallisella ”sanan helinää” -tasolla :D

  6. Insinöörin sydäntä lämmittää nähdä tuollainen taulukko! Täytyy kyllä itsekin tehdä samanlainen! :D

    • Niin ja mää oon oikeesti se tän blogin insinörtti ja Papu on humanoi… eikun -nisti ;)
      Mutta on mullakin excelitaulukko lakoista kyllä.

    • Joo, minä oon ihan humanisti vaan, mutta jostain syystä kovasti mieltynyt Exceliin :D Oman pikku yrityksen asioita pyöritellessä sitä on pakostakin joutunut käyttämään aika lailla, joten siksi olen tottunut sitä käyttämään sitten muuhunkin :)

  7. Oijoi, ihana järjestelmä! Itekin rupesin listaamaan lakkoja exceliin, mutta tuo taitaa olla jo liian edistyksellinen systeemi mulle :D Mutta ei mua oikeestaan haittaa se, että joudun ite vaihteleen lakkojen määrät yms. sinne taulukkoon, koska tykkään näperrellä kaikkien tommosten kanssa ja listailla vähän kaikkea :)

    • Joo, äkkiähän ne itsekin sieltä taulukosta laskee, mutta ei tuo vaikea ole toteuttaa tuolla tavallakaan miten se mulla on. Ylempänä jo mainitsinkin sen kaavan, millä Excelin saa laskemaan automaattisesti kaikki ne rivit, joissa on tietyssä kolumnissa tietty merkki tai teksti :)

  8. Hei, ihan mahtavaa, mun piti nimittäin ensi viikolla alkaa googlettaa just vastaavia kaavoja yhtä koulujuttua varten, mutta täältähän löytyi niihinkin vastaus:D Ihana systeemi!

  9. Oh, loistava! Mäkin rakastan tollasia taulukkoja! <3 Ku sais vaa aikaseksi tuollaisen! : ))

    • Kiitos :) Vähän näpertelyähän se kysyy, mutta sitten kun se on saatu tehtyä, sen päivittäminen on helppoa :D

    • No voisin kyllä pistääkin, mutta sen ylläpitäminen vaatii kyllä sitten jokaiselta ainakin VÄHÄN Excel-hallintaa – ei meinaan huvittaisi vastata jatkuvasti kyselyihin siitä, miten lisätään uusi rivi jne :D Ja viilaan tuosta ensin vähän nätimmän.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s