Hulluusangsti

Papulassa on viime aikoina podettu jonkinlaista kynsilakka-angstia. Tietokannan näyttäessä lakkojen määräksi jo lähemmäs 200 aloin vähän kerrallaan stressaantua lakkojen määrästä. Tuskastumista ei niinkään aiheuttanut lakkojen määrä sinänsä (kyllä niille aina jostain tilaa löytyy) eikä edes rahanmeno (joka kyllä olisi sinänsä hyvä syy pistää harrastus paremmin aisoihin), vaan ehkä eniten ihan vain sen tiedostaminen, miten järjetöntä on omistaa lähes kaksisataa pulloa kynsilakkaa.

Kansainvälistä harrastajapiiriä ajatellen kokoelmani on tietysti varsin maltillinen, enkä lukisi itseäni täysin kajahtaneiden porukkaan. Olen nähnyt kuvia amerikkalaisten kynsibloggaajien varastoista, ja mielestäni jopa yli tuhannen kynsilakan hamstraaminen on aivan älytöntä. Ei kukaan oikeasti tarvitse sellaista määrää eri sävyjä, vaikka ne kuinka olisivat erilaisia. Mutta jo alle kahdensadan pullon kanssa voi näemmä tulla selkeä angsti.

tikkuviuhka-duochrome

Googlailin aikani kuluksi tietoa siitä, moneenko lakkaukseen riittää yksi 15 millilitran kynsilakkapullo. Vastaukset vaihtelivat, mutta useimmat sijoittuivat noin 30 kieppeille. Siis 30 lakkausta yhdestä pullosta. Kaikki kynsilakat eivät toki ole 15 ml:n pulloja, joten laskettakoon, että minun kahdellasadalla kynsilakallani saisi tehtyä keskimäärin 20 lakkausta per pullo.

20*200 = 4000

Neljätuhatta lakkausta. Ja jos ajatellaan, että pidän yhtä lakkausta keskimäärin kolme vuorokautta, tuolla 4000 lakkauksella päästään eteenpäin vaatimattomat 12 000 vuorokautta. Ja 12 000 vuorokautta, ystävät, on lähemmäs 33 vuotta.

KOLMEKYMMENTÄKOLME VUOTTA! 33 vuoden kuluttua minä olen 69-vuotias. Ymmärrätte varmaan, mitä ajan takaa?

Tämä touhu on aivan hullua. Isolla H:lla.
tikkuviuhka-glitter

Suuren tikkuprojektin jälkeen oli vuorossa Suuri Karsinta. Kävin tikkuviuhkojen läpi lakkavarastoni ja tutkin sävyjä karsien seasta kaikki sellaiset, jotka olivat liian lähellä jotakin toista sävyä sekä kaikki, jotka eivät miellyttäneet tarpeeksi. Tulos? Tämänhetkinen lukema on 159. Siinä on yhä liikaa, mutta karsinta jatkunee vielä.

Jonkun mielestä helppo ratkaisu olisi tietysti lakata ostamasta lisää kynsilakkaa. Jokainen tämän harrastuksen pauloihin joutunut ymmärtää kuitenkin, että homma ei toimi niin. Uusien kokoelmien kyttäys, omien suosikkien tilaaminen ja pakettien odottelu ovat olennainen osa tämän harrastuksen ihanuutta. Uusia aarteita on saatava, vaikka pää kuinka huutaisi, että se on järjetöntä.

tikkuviuhka-harmaa

Mitä sitten pitäisi tehdä? En tiedä. Oma päätökseni on tiukentaa seulaa entisestään. Keskinkertainen lakka saa lähteä, ellei se satu olemaan sellainen sävy, jota lakkahyllystä ei ollenkaan löydy – ja huomatkaa, että tällä tarkoitan isompia väriperhettä, en suinkaan sellaista ”oih, tässä vaaleanpunaisessa on ihan aavistus enemmän punaista kuin tuossa toisessa, joten tämä on pakko pitää!” -sävyeroa.

Esimerkki: Kokoelmassani on hyvin niukasti vihreää, joten ne 3-4 kpl vihreäpohjaista sävyä saavat jäädä, vaikka eivät olisikaan laadultaan ihan Täydellisiä. O.P.I. Cuckoo For This Color on kerran toisensa jälkeen selvinnyt karsinnoista lähinnä sen takia, että minulla ei ole mitään muuta lähellekään sen väristä lakkaa. Sen sijaan punaisia, violetteja ja pinkkejä on niin paljon, että lakan on parasta olla hyvin levittyvä ja peittävä tai muuten todella upea, että se saa jäädä.

Jos lakka on vähänkään hankala levitettävä, se saa lähteä. En tule valitsemaan sitä toista kertaa kynsilleni kuitenkaan. Ja tästä päästäänkin sitten vielä yhteen angstia aiheuttavaan seikkaan: kun koko ajan on vähintään kymmenen uutta kynsilakkaa, jotka eivät ole vielä ehtineet kynsille, milloin ehdin lakata taas uudelleen niillä kaikkein ihanimmilla lakoillani? Esimerkiksi O.P.I. DS Extravagance on jo pitkään odottanut uutta pääsyä kynsille, mutta aina valitsen sitten kuitenkin jonkin käyttämättömän lakan, kun aloitan lakkauksen.

Huokaus. Eikö ketään muuta ikinä ahdista tämä harrastus?

(En minä tästä silti luovu! :D)

36 thoughts on “Hulluusangsti

  1. Toi oli niin hauska toi parkaisu: KOLMEKYMMENTÄ KOLME VUOTTA :D :D Vähänkö nauroin! Mulla alkaa olemaan ähky kynsilakan määrässä ja sävyissä jo, laatikossa niitä taitaa olla 60-80 kpl. En ole pitkään aikaan laskenut – viimeksi kun laskin, pulloja oli noin 50. Nyt on tulossa Models Ownilta alennusmyynnistä napatut 6 lakkaa ja yksi efektilakka CND:ltä. Sitten voisinkin oikeasti laskea lakkapullomääräni! Ainoa sävy”perhe”, jonka omistan on mintunvihreät, niitä on melkein 10 erisävyistä, koska etsin tukka putkella Sitä Oikeaa. Ei oo muuten löytynyt ;) Tällä hetkellä tosiaan mulla on ne tietyt lakat, joita himoitsen väriensä puolesta ja siinä se sitten onkin. Vaikka aina kauppareissulla menenkin kynsilakkahyllyille automaattisesti, niin todella todella todella harvoin ostan mitään :)

    • Hehee, 60-80 on vielä aika maltillisesti, sulla ei ole hätää :D Mulla on ehkä 15 pinkkiä / magentaa ja aika lailla violetteja, mutta muita sävyjä maltillisemmin. Mintuksi laskettavia ehkä kaksi :D

  2. Kiitos avautumisesta. Ihana lukea kun lakkamanian hulluutta tunnustetaan julkisesti!
    Mä oon vielä hyvin tuore harrastaja, ja mun kynsilakkamäärä huitelee maltillisesti vielä alle sadassa (en ole laskenut tarkasti). Mutta pelottaa on kuitenkin se, kuten yöllä FB-ryhmässä totesinkin, miten mun on hetkessä ajettava itseni aallonharjalle ja ihan vain saa-ta-va ne useat ihanuudet itselleni. Kuukauden sisällä on kulunut rahaa muutama satanen! Tällä tavalla ei todellakaan voi jatkaa ostelua ja entä jos tahti vaan kiihtyy…?! Joku stoppi pitäisi nyt oikeasti tulla.
    Blogit mielestäni usein lietsovat tähän ostosmaniaan, mutta niitä ei silti voi olla lukematta….

    • Tuo on muuten ihan totta, että blogit lietsovat ostosmaniaan. Jos en lukisi merkintöjä uusista kokoelmista ja näkisi niiden swatcheja, ei olisi tällaista samanlaista maanista ”pakko saada tuo ja tuo lakka…” -ostelutarvetta. Mutta toisaalta, miten voisi jättää lukematta kynsiblogit? Ei VOI…

  3. Arvaa vain olenko itsekin tätä pohtinut… Mulla ongelmaksi muodostuu lakkojen määrän lisäksi se, että olen tosi huonosti onnistunut luovuttamaan niitä eteenpäin… Nyt olenkin pyrkinyt ostamaan niitä sävyjä, joita mulla ei vielä ennestään ole.

    Edelleen odottelen omia vastaavia tikkuja ja katson sitten kuinka paljon liian samanlaisia lakkoja multa löytyy, ja EHKÄ luovun niistä huonompilaatuisista.. :D Mä en edes ala laskeen, kauanko mun lakkakokoelman loppuunkäyttäminen veisi, päähän siinä sekoasi (silti insinöörin aivot alkoi raksuttamaan taustalla…). :D Kuten on aiemminkin tullut jo todettua, ihana hullu harrastus! :)

    • Olen opetellut kovasti katsomaan lakkojani ihan rehellisesti sellaisella ”Kuinka todennäköisesti tartun tähän lakkapulloon uudelleen” -silmällä. Ja myös ”tarvitsenko tätäkin sävyä” -silmällä :D Jos vierekkäin on kaksi melkein identtistä punaista joista toinen on aavistuksen viileämpi sävyltään, mietin mielessäni, osaanko kuvitella mitään sellaista tilannetta, joissa vain toinen niistä kahdesta ei riittäisi. Ja luultavasti en osaa. Lähes identtisiä sävyjä ei tarvita, piste :D

  4. Höm.. Oli ihan pakko laskea omat lakat ja niitä oli 312 kappaletta :D Tähän ei tosin kuulu crackle tmv. erikoislakat.

  5. Tuskastuneisuutta on podettu täälläkin jo pidemmän aikaa.. Olen jo valmiiksi erottanut omaan lootaansa lakkoja, joita ei tule ikinä käytettyä (koostumus hirveä tjsp), mutta silti aina kun olen naputtamassa niitä myyntiin, ajattelen että ehkäpä tämä nyt kuitenkin toimisi vaikka tuon kanssa jne..Ne mitään toimi minkään kanssa.

    Niin ja kaiken kukkuraksi tuli vielä ostettua uusia lakkoja fb-kirpalta, teikältä. Oravanpyörä on :P

    • Hahaa, siirrän siis onnistuneesti omaa ongelmaani toisten ongelmaksi ;) Mutta suosittelen kyllä ihan julmasti pistämään kiertoon sellaiset lakat, jotka vähänkään arveluttavat. Jos väri ei oikein miellytä tai koostumus ärsyttää, niin poistopinoon armotta. Se on ainoa keinoa pitää ohjat käsissään, mikäli ei kykene olemaan ostamatta. Enkä ainakaan minä kykene :D

  6. Njääh, mä oon aatellut että ei niitä oo tarkotuskaan saada kulumaan loppuun. Niitä kuuluu olla paljon jotta on valinnanvaraa. ;)

    Kerros nyt vielä et mikä se täydellinen fontti ja koko ja riviväli oli noihin tikkujen teksteihin? :P

    • Mulla on Verdana, koko 11 ja Line Spacing on ”Multiple at 1,6”, whatever that means :D

  7. Kyllä muakin sama asia välillä ahdistaa. Lähinnä silloin, kun joku ei-harrastaja kysyy mun kynsilakkamäärää. Mulla on lakkoja ehkä 120, mikä ei tosihamstraajiin verrattuna edes ole paljoa, mutta ihmisten ilmeet kuullessaan tuon määrän on aika…noh, mielenkiintoisia. Siinä vaiheessa mua alkaa vähän hävettää koko harrastus. Mietin myös, että ostaisinko näin paljon lakkoja, jos en kirjoittaisi blogia – ostanko blogia varten vai itseä varten? Toisaalta suhtaudun kynsilakkoihin myös keräilykohteina, en vain kulutustavarana. Keräileehän ihmiset jotain hiton pullonkorkkejakin, kynsilakkoja voi sentään myös käyttää :D Kynsilakkojen hyvä puoli on se, ettei lakka mene pilalle vaikkei sitä usein käytäkään. Ja ne saa aina myytyä eteenpäin, kiitos Fb-kirppiksen. (Ainakin sä saat, kun mä ostan ne kaikki.) Ja sitäpaitsi, elämä olis aika tylsää, jos kaikessa pitäisi olla jotakin JÄRKEÄ :)

    • Jep, ei elämässä tarvitse kaikessa olla järkeä, se on ihan totta. Mutta ihan joku tolkku sentään saisi säilyä tässäkin harrastuksessa :D Hyvä kysymys muutes tuokin, että ostaisko ilman blogia tällaista määrää? En tiedä. Ja kyllä nuo ehdottomasti käyvät myös keräilykohteesta, varsinkin htf-lakat!

  8. Ei tollasia saa laskee! :D Tai sitä, paljonko lakkoihin on mennyt rahaa… Mies nimittäin laski kerran, ei ois pitäny sanoo sille, paljonko lakkapullot vois maksaa.

    • Munkin mieheni on laskenut suurin piirtein paljonko mulla on rahaa kiinni noissa kynsilakkapulloisa ja laskettuaan totesi iloisesti: ”Eihän noi maksa juuri mitään verrattuna siihen, että sulla ois vaikka monta paria Manoloita!” :D

  9. Repeilin täällä tekstiäsi lukiessani. Samalla kauhulla ajattelin kuinkakohan kauan mun 280 ..jaa.. annoin Papuselle tänään 2.. eli 278 + kohta 17 lisää = 295 lakkaa kestäisikään jos ne a) säilyisivät käyttökelpoisina niin kauan ja b) en ostaisi lisää, vaan jäisin tähän määrään. Ei, ei tartte laskea :D Tuudittaudun kuitenkin sillä ajatuksella, että kuten aikaisemmin jo mainittiin, valinnanvaraa pitää olla ja toiseksi.. ne lakat, jotka vanhenevat tai eivät toimi kynsillä tai ei vaan tule käytettyä, annetaan joko eteenpäin tai menevät askartelumaaleiksi. Uutta kynsilakkahyllyä olen pyytänyt puuseppäveljeltäni jo pidempään ja viime marinan jälkeen sieltä tuli jo sellainen marinaan kyllästynyt ”ehkä se jossain kohtaa järjestyy” -vastaus.

    Ja vastaus kysymykseesi: Ei ahista laingan.

    • Hyvä ettei ahdista! :D Silloin kaikki on kunnossa, jos itse on ok tämän hulluuden kanssa :D

  10. Joo, oon ajatellut. Ja ihanaa, et sä vaivauduit tekeen on laskutoimituksen. Sitäkin olen miettinyt. Ja olen miettinut myös sitä, miten usein tai siis harvoin tulee samaa lakkaa käyttettyä uudestaan.
    Siis, miksi omistaa lakkapullo, jota käyttää vaan kerran, koska ”ei vaan ehdi” käyttää samaa lakkaa uudelleen. Tulee aika kalliiksikin sellainen lakkaus.

    • No sepä se! Pitäis kyllä jotenkin yrittää suitsia tätä harrastusta. Yrittää pitää vaikka lakaton kuukausi, jolloin ei osta yhtään uutta lakkaa. Ja esim. teemaviikko, jolloin ei käytetäkään testaamattomia lakkoja vaan lakataan vain ja ainoastaan niillä suurimmilla suosikeilla… hmmm, siinähän ois ideaa!

  11. Mullakin on ihan maltillinen kokoelma, puhutaan alle 50 lakasta, mutta jossain vaiheessa kun harrastukseen intouduin, niin lähti ihan kokonaan käsistä. Varmaan monelle käy niin kun ensimmäisiä kertoja löytää ihanat kynsiblogit ja kaiken sen valikoiman, mitä maailmalla on saatavilla?

    Oon kuitenkin tehnyt aika tarkkaa karsintaa, ja koska loppujen lopuksi olen aika värirajoittunut, niin karsiminen oli aika helppoa. En käytä kirkkaita punaisia tai sinisiä, joten kaikki sellaiset pystyi antamaan helposti pois, ja toisaalta kun tajusi sen, että lakkoja ei oikeastaan tarvitse säästellä yhtään, on sitten raaskinut tehdä omia frankenkokeiluja, marmorointeja ym. lakkaa tuhlaavia juttuja ihan vapaasti.

    Yhden asian olen kyllä huomannut, missä ei ole mitään järkeä. Nimittäin hamstraan lakkaa pahan päivän varalle. Mulla on koko ajan pari pulloa, joita en ole koskaan käyttänyt kunnolla, vaan joista jotenkin ajattelen, että sitten jos joskus ei ole varaa hankkia kynsilakkoja, niin voin löytää varastosta nämä käyttämättömät ja ne tuntuvat sitten ihan uusilta. Tietysti se rahan säästäminen olisi ehkä järkevämpää, mutta tuota…:D

    • Haha, toi on kieltämättä aika erikoista toi sun pahan päivän varalle ostaminen. Mutta ehkä se paha päivä vielä joskus tulee – toivottavasti ei kuitenkaan.

      Se kyllä auttaa karsimaan, jos on tarkka värivalintojensa / lakkatyyppiensä suhteen. Mua auttoi alussa se, etten tykännyt cremeistä (hah, ja se päättyikin tosi hyvin, eh?) ja sitten se, etten tykännyt glitteristä (hah, sekin päättyi tosi hyvin…). Mutta karua on se, että maku muuttuu! ;) Toivottavasti en sentään ikinä ihastu keltaisiin ja oransseihin lakkoihin…

  12. Ihan kamalaa! Onneksi itselläni on vähän reilut sata, ja olen lopettanut halpislakkojen ostelun. Nyt lakan pitää olla miellyttävän värinen ja laadukas. Kiva nimi ja kokoelma tietenkin vaikuttavat myös….Silti nautin suuresti mun kynsilakoistani. Enkä aio lopettaa, mutta ehkä punnita tarkkaan tarvitsenko.

    Mulla olis yksi postaustoive. Suurin osa kynsilakkaharrastajsta ostaa lakat joko suomalaisista nettikaupoista tai ulkomaalaisista nettikaupoista. Voisitko tutustuttaa meitä Ebayn kynsilakkamyyjiin? Ketkä ovat hyviä myyjiä? Jotain vinkkejä? Suurin osa ostaa kyllä koristelutarvikkeita Ebaysta, mutta ei lakkoja.

    • Aamen! Lakan pitää tosiaan olla kaikin puolin hyvä, että se pääsee mun hyllyyni. Enkä tosiaan osta enää mitään halpislakkoja, kun ne ovat melkein poikkeuksetta olleet pettymyksiä. Ainoa poikkeus on Flormarit, jotka vaikuttavat olevan hinta-laatu-suhteeltaan tosi hyviä lakkoja.

      Postaustoive pistetään korvan taakse, ihan hyvin voisin kirjoittaakin eBayn lakkamyyjistä. Ei mulla kyllä kauhean monesta ole kokemusta, mutta vakiomyyjistä voisi toki sanasen sanoakin :)

  13. Ihanaa et joku muukin välillä ahdistuu tämmöisitä asioista! :) Tosi hyvä postaus, oli hauska lukea ja samalla lohduttavaa, etten ole tämän tuskailun kanssa yksin. Mun lakkamäärät liikkuu samoissa kuin sulla…

    • Mustakin on lohduttavaa kuulla, etten ole ainoa, jolla välillä kohoaa tuskanhiki otsalle tämän touhun kanssa – hyvä siis tosiaan, että kirjoitin aiheesta. Luulenpa, että tuo 200 lakkaa saa pysyäkin mulla sellaisena ehdottomana kauhurajana, mitä ei ylitetä. Nyt lukema on 145, mutta kymmenkunta lakkaa on vielä matkalla… *sheepish grin*

    • Ei ehkä kannata miettiä, joo :D Taidat kuolla vanhuuteen, ennen kuin kaikki pullot on tyhjät…

  14. Kyllä! Kyllä ahdistaa. Mä avauduinkin tästä jo jossain vähän, taisi olla fb:n puolella. Kirjoitin, että koska muutenkin olen turhaa kuluttamista vastaan, niin tällainen shoppailu ”koska se on uusi ja niin ihana ja kaikilla on se” -periaattella saa omantunnon kolkuttelemaan. Pitäisi osata hankkia vain niitä, jotka oikeasti kiinnostavat ja kylmästi pistää eteenpäin, jos eivät olekaan kivoja tai muuten mieluisia.
    Mä ehkä lasken lakkani jonakin päivänä mutta kyllä niitä taitaa lähemmäs 400 olla.

    • Suosittelen lämpimästi Suurta Karsintaa. Ihan tyynesti kaikki vähänkin huonommat hankinnat kiertoon. En ole tähän mennessä kertaakaan myöhemmin kaivannut sellaista lakkaa, jonka olen myynyt pois :)

    • No eikö? 33 vuotta on ihan järjettömän pitkä aika! Toki tässä on tietysti pelattu vaan arvioilla, mutta silti! :)

  15. Suhteellistetaan asioita. Itselläni on yli sata lakkaa ja välillä mietin ettei siinä ole mitään järkeä ja on niin kallista jne. MUTTA sitten mietin, että mulla on hevonen (ja koira) ja se se vasta kallista on . 400e/kk tallipaikka (tosi edullinen) + kengitys 6-8 vk välein 100e/kerta + omat ratsastustunnit 200e/kk ja valmennukset 50e/kk päälle. Tän kaiken lisäks tulee rokotukset, madotukset, vitamiinit ja kaiken maailman ravintolisät ja me ei olla ees mitään huippuja, vaan kuha harrastuksena ratsastan ja hevosen omistan. Tän vierellä mun kynsiharrastus on erittäin edullista, vaikka niitä lakkoja ja varsinkin koristeita paljon kerääntyykin.. josko tää helpottais ahdistusta, mulla se ainakin toimii :)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s