Ten years gone, holding on

Kaksi vuotta sitten näihin aikoihin istuin kerran bussissa matkalla Isoon Omenaan (joka siis on kauppakeskus, mikä ei-pääkaupunkiseutulaisille kerrottakoon). Takana oli tosi raskaita kuukausia, jotka olivat koetelleet jaksamista ihan urakalla. Sinä syksynä kuopus aloitti päiväkodissa ja arki alkoi vihdoin asettua uomiinsa. Oli aurinkoinen syyspäivä ja bussin ikkunasta katselin ohi vilistäviä maisemia: merta, syksyisiä puita, irronneita lehtiä pyöräteillä.

Juuri silloin alkoi kuulokkeissa soida Led Zeppelinin Ten Years Gone – kappale, joka suuresti fanittamani yhtyeen tuotannossa ei ollut koskaan ollut minulle erityisen merkityksellinen. Mutta juuri tuona päivänä, tuossa tilanteessa, raskaan elämänvaiheen jälkeen, se jotenkin iski ihan totaalisesti.

”Then as it was, then again it will be
And though the course may change sometimes,
rivers always reach the sea.”

Picture Polish: Paris

Noiden ensimmäisten säkeiden myötä tunsin, miten koko mieli rentoutui. Ihan yhtäkkiä tuli valtava rauhan tunne ja ymmärrys siitä, että kaikki järjestyy. Että ei ole mitään hätää, kaikki menee juuri niin kuin on tarkoituskin. Se oli hämmentävän voimakas kokemus, ja siitä asti tuo kappale on ollut minulle todella tärkeä. Siitä haen rauhaa ja lohtua tänäkin syksynä, kun mielessä myllertää.** Kappaleen alun säkeet olen naputellut myös kahteen eri rannekoruun, joita olen käyttänyt todella paljon ja joista toisen näette kuvassa.

Kynsillä on Picture Polishin jumalaisen kaunis Paris, jonka vihdoin ja viimein sain hankittua. Vaikka inhosin leimauksia (MoYou London Princess 13 -laatalta), joilla nämä kynnet turmelin, itse lakkaa vilkuilin tuon tuostakin, koska se nyt vain on niin upea.

Picture Polish: Paris

** Ei mitään dramaattista tai vakavaa; ainoastaan pää, jonka kanssa on välillä vaikea tulla toimeen. :)

12 thoughts on “Ten years gone, holding on

  1. Tiedän tuon tunteen :) Se on jotenkin niin voimaannuttavaa ja lohduttavaa, kun joskus kuulee jonkun biisin juuri oikeaan aikaan ja tuntuu kuin se olisi just kohdistettu ”juuri mulle”. Varsinkin huonompina hetkinä. Kyllä ne biisit jää mieleen ihan eri tavalla. Musiikki on muutenkin ollut mulle aina iso voimavara!

    PS. Ihanat kynnetkin! ;)

    • Kiitos! Musiikista saa kyllä tosiaan ihan älyttömästi voimia eri tilanteissa ♥

    • Tsemppiä sinnekin! Oon ajatellut, että jokaisella on ristinsä, ja mun ristini on ahdistukseen taipuva pää (ja hankala vatsa, mutta se on taas toinen tarina). Pärjäillään :)

  2. Biiseistä voi todella saada voimaa. Yllättävissäkin tilanteissa.

    Ennen nykyisen aviomiehen tapaamista olin eronnut silloisesta avomiehestäni. En mitenkään kovin rauhallisissa merkeissä ja eräänä loppusyksyisenä iltana kävelin hänen luotaan kotiin uudelle asunnolleni, joka oli vielä lähes tyhjä. Siellä oli vain sänky ja pieni pöytä sekä kasa tyhjentämättömiä muuttolaatikoita.
    Kävelin ja kannoin vielä yhtä laatikkoa, jossa oli viimeisetkin tavarani vanhasta yhteisestä kodistamme.
    Kuuntelin radiota ja kuulokkeista tulvi korviin Samuli Edelmannin ”Mun sydämellä on kypärä.” Monen mielestä pilipalibiisi, mutta juuri siinä hetkessä se oli juuri kaikki mitä tarvisin. Ennen kotiovea alkoi sataa ensilumi. Sillä oli niin valtava symbolinen merkitys, että edelleen itken kun sitä hetkeä ajattelen.
    Tuli uusi lumi ja vei kaiken vanhan pois.

    ”….Mut ei ne tienneet. Ei päivääni pilanneet niin helpolla.
    Eikä vieneet, ei saaneet ne pois tätä loistavaa tunnelmaa.

    Oon yksin ja se tuntuu hyvältä.
    Mä oon viisas.
    Mun sydämmel on kypärä.
    Mä oon kaunis, vaikka itse sanonkin.
    Ja voin paljon paremmin….”

    • Kiitos kun jaoit, oli kiva saada lukea ♥ Musiikista voi saada voimaa ja samaten musiikkiin voi liittyä myös niin vahvoja kielteisiä tunteita, että huhheijaa. Siitä on 12 vuotta kun mun silloinen aviomieheni jätti mut, ja vieläkään en halua kuulla Zen Cafen ”Piha ilman sadettajaa”, joka siihen aikaan soi yhtenään radiossa. ”Jos et sinä enää minua tahdo, olen kylmä ja kivinen kaivo…” Hgggnngghhhhh.

  3. Olen kyllä ehdottomasti samaa mieltä, musiikilla on valtava voima. Itsellä olen huomannut sen, että kun oikein ahdistaa, mua auttaa kuunnella sellaista vähän liiankin iloista musiikkia missä kaikilla menee hyvin ja kaikki on iloisia. :) Sama pätee kyllä sarjoihin, katson hömppää kun ahdistaa, enkä vahingossakaan ahdistavia elokuvia.
    Olen huomannut myös sen, että musiikki saa mut myös ärsyyntymään tosi helposti, mitä ei muuten tapahtuisi. Miehellä ja mulla on vähän erilaiset maut, mä en pidä punkista juuri yhtään ja siitä yleensä ärsyynnyn jos hän jotain sellaista kuuntelee. :D

    Tsemppiä!

    • Se musiikin valinta riippuu siitä, haluaako rypeä pahassa mielessään vai yrittääkö aktiivisesti piristyä ja unohtaa murheensa :D Joskus se rypeminenkin on tarpeen. Ja joo, se on kyllä aika ärsyttävää, jos joutuu pakon edessä kuuntelemaan paljon sellaista musiikkia, josta itse ei yhtään tykkää. Mulla ja miehellä on aika erilainen maku, mutta ainakin toistaiseksi olemme sietäneet toistemme musiikkia ihan suht hyvin.

      Kiitos! ♥

  4. Se on kyllä mielenkiintoista, miten paljon voimaa ihminen voikaan ammentaa yhdestä niin mitättömän tuntuisesta kappaleesta. Mullakin on pari oikein ”voimabiisiä” joita juuri tällain syksyisin kaipailee.

    Kynnet on taas aivan ihanat! <3

    • Kiitos! ♥ On ihan hyvä kyllä, jos on takataskussa joku kiva voimabiisi, josta tilaisuuden tullen voi hakea itselleen tsemppiä :)

  5. Kiva kirjoitus, jotenkin rauhoittavan toiveikas :). Mulle tärkeä on Natasha Bedinfieldin biisi Unwritten. Biisinä hyvätuulinen renkutus, mutta sanoituksessa selkeä pointti, joka ei voi mennä keneltäkään ohi: today is where your book begins. the rest is still unwritten. <3

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s